tisdag 1 november 2011

I Åsa Romsons Sverige



Där ska alla glesbygdsbor och dom som bor norr om Dalälven hålla sig hemma.

Vi ska sluta med bilåkning, och måste vi flyga så ska vi straffbeskattas och tvingas att bidra till ytterligare skattesänkningar för folket runt Stureplan. Kort sagt, vi ska sluta med allting som gör livet drägligt utanför stadskärnorna.





Men vad hon inte har tänkt på.. Åsa, det är att häststölderna kommer att öka dramatiskt. Folk måste ju trots allt kunna förflytta sig någorlunda bekvämt.  Och vad säger Beatrice Ask om det här? Har hon blivit tillfrågad ifall det finns nån beredskap för en sån här utveckling vid polishögskolan? Och finns det tillämpliga lagutrymmen och fängelser?

Kommer vi att få se trafikpoliser med havre i håret som kontrollerar om vi kör med broddade eller obroddade hästskor och slitna selstickor. Kommer ridande polispatruller som galopperar mellan nedlagda polisstationer att bli en vanlig syn i Åsas Sverige? Och måste dom nedlagda polisstationerna byggas om till stall och hästbytesstationer?

Kommer det över huvud taget att finnas några poliser? För hur attraktivt kommer polisyrket att vara i framtiden om konstaplarna måste kasta sig upp på en hästrygg mitt i smällkalla vintern för att i sporrsträck rida från Tierp vid larm om hästtjuvar som härjar i Skutskär?

En annan sak som hon borde tänka på är att hästar fiser.. Och då händer det saker. Alla som har har suttit bakom ett par skaklar vet att det kan liknas vid förhållandet i en vindtunnel. Jo då, jag har själv suttit bakom Mönars ardenner Kurre, när han lättade på trycket så jag vet vad jag talar om.


Hur många ton växthusgaser kommer inte att släppas ut i atmosfären under dom årliga julottefärderna mellan Långsand och kyrkan i Skutskär framgent, för att ta ett exempel? Det har hon inte tänkt på.. Åsa.




Nu kanske du tror att jag struntar i miljön, men så är det inte alls. Jag är väl medveten om att nånting måste göras, och vilka problem våra barn, barnbarn och deras efterkommande kommer att få leva med i framtiden på grund av våra försyndelser.

Det jag vänder mig mot - och är hjärtligt trött på - är alla dessa akademiska storstadsungar som väller ut från läroanstalterna och tror att dom har lösningen på allt, utan att ha en aning om hur det är att leva utanför stadsgränserna.

Inga kommentarer: