tisdag 1 februari 2011

Neej... Jag är ingen jaktmotståndare

Det är alla lögner, mygel och avarter som jag vänder mig mot..




För ett tag sedan var det ett gäng skjutglada svenskar som gav sig iväg ända till Tunisien för att få uppleva kicken av att döda ett antal vildsvin.



Hur många dom faktiskt lyckades skada eller ta livet av det vet jag inte. Men när tunisierna tog ifrån dom bössorna och gav dom smisk... Då var det inte lika kul längre. Då krackelerade Rambofernissan medan tårarna rann i TV.

Men som sagt... Jag är inte motståndare till jakt om det utövas med förnuft, och för att skaffa mat. Jakt har alltid förekommit i alla kulturer och själv älskar jag kött och skulle inte kunna tänka mig ett liv som vegeterian.

Men det måste ske på ekologiskt vettiga villkår. Den här sortens verksamhet, där man utsätter andra för lidande och död enbart för nöjes skull, och för att tillfredställa sina egna perversa behov, det avskyr jag verkligen.

Men tyvärr så har det här beteendet också förföljt mänskligheten genom alla tider, det vet alla som har läst lite historia.

När dödandet drabbat människor så brukar förövarna i efterhand ange som skäl att dom bara lydde order.

Men inte ens det är tillämpligt här..  

Inga kommentarer: