onsdag 7 september 2011

Ibland blir det inte som man har tänkt sig

Två sedan länge planerade dagar som morfar gjorde att jag på grund av ett antal ettriga dagisbaciller hamnade på museet i stället.
Njaa.. det är inte riktigt så illa som det låter. Visserligen har jag passerat pensionsåldern med god marginal, men det var inte därför jag hamnade på museum.. Barnbarnens förkylningar gjorde att jag plötsligt hade tid över.


Och eftersom Einar Ljungström - en av Rosenlöfs vänner - och lite av tusenkonstnär när det gäller gamla maskiner fanns på museet för att få en av dom gamla pressarna i körbart skick igen, kunde jag inte hålla mig därifrån när tillfälle gavs. Einar är en av få grafiker i landet som till fullo behärskar dom gamla tryckpressarna och andra grafiska maskiner som fortfarande är i bruksskick på Rosenlöfs.

Maskinen som är från 1909 har visserligen rullats då och då sedan nedläggningen 1974, men nu var det dags att den skulle få göra det den byggdes för strax efter sekelskiftet, det vill säga att producera trycksaker igen.

Två dagar av skruvande, testande och funderande tog det att få den i trim, men nu fungerar allt som det ska, vilket betyder att alla besökare under Typernas dag kommer att kunna se hur man tryckte afficher för hundra år sedan.

Min uppgift under arbetets gång var egentligen att dokumentera alla arbetsmoment för framtiden, men som gammal mekanist kunda jag så klart inte avhålla mig från att skruva lite... under Einars överinseende.



Under måndagen fick museet besök av ett 20-tal personer från Uppsala universitetsbibliotek Carolina Rediviva som samtidigt fick en uppskattad förhandsvisning av maskinen i "full action" som dom uttryckte sig i sitt tackbrev som vi fick redan dagen efter.



Inga kommentarer: