fredag 17 juni 2011

Tidig skogspromenad

I morse sken solen på fattig och på rik, åtminstone här i Långsand. Redan klockan sex gav jag mig iväg med kamera och fickorna fyllda av myggmedel. Risken att bli levande åderlåten - eller utsugen om man så vill - är betydligt större den här tiden på året, än att hamna i statistiken över dom som solat för mycket.

Tyvärr så har såna där hiskliga skogsmaskiner förändrat landskapet där jag brukar gå den här tiden på året, så ingenting är sig likt, varken flora eller fauna.





Det betyder inte att allt är förstört, men naturen är rejält förändrad, och förändringen kommer att bestå och den blir ännu större vart efter att en del arter vandrar ut och andra kommer in.

Frågan är vad skogsbolaget har för avsikt att att göra med den gamla skogsmarken. Blir det en virkesplantering eller kommer man att ge skogen ännu en chans?



Rosenvial en art som jag inte har sett där tidigare. 









Blombock på undersidan av en prästkrage, och skum från spottstritens larver.
Skummet som ibland kallas för grod- eller ormspott är flytande exkrementer från spottstritslarver.

Genom en kemisk reaktion blir larvens exkrementer som tvålvatten. och när larverna pumpar in luft i vätskan från sina andningsorgan som sitter på bakkroppar bildas ett skum som lär ge ett gott skydd  under deras första tid som levande varelser..





 






                                                                             


Kan en blombock vara höjdrädd?








Ett enda blommande exemplar av Guckusko lyckades jag hitta, trots att det var den som drivit ut mig i ottan. Men även den börjar se lite hängigt ut.  Alla andra var överblommade.

Normalt brukar jag göra den här turen en dryg vecka tidigare, när dom är som mest praktfulla. Men i år blev det inte så av olika anledningar. 

Men det finns ju så mycket annat att titta på den här tiden på året, så en tidig promenad är alltid mödan värd.






Inga kommentarer: